Met Purpose Day naar een netto positief Nederland

Word met je bedrijf onderdeel van de oplossing

Zoveel in de wereld vraagt om actie, dat het niet meevalt om te weten waar te beginnen. Toch is de oplossing dichterbij dan je denkt. Om zoveel mogelijk bedrijven de inspiratie én de tools te geven om hun bedrijf onderdeel te laten worden van de oplossing, organiseert Purpose Day op 18 april 2023 Purpose Day XL, met als thema The Road To Net Positive. Op deze dag leer je wat de mogelijkheden, kansen en oplossingen zijn voor ondernemen dat iets oplevert voor alle stakeholders.

Op naar een netto positief Nederland

Bedrijven spelen een cruciale rol in de transitie naar een economie die meer aan geeft aan de wereld dan onttrekt. Er is van alles mogelijk om bij te dragen aan een wereld die niet enkel neutrale impact op de wereld heeft, maar een positieve impact. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat voor de grootste uitdagingen waar we als mensheid voor staan, de oplossingen al voorhanden zijn. We moeten ze wél nog vertalen naar onze ondernemingen. En invoeren. En niet alleen in de preferie, maar in de kern van je organisatie. Hoe krijg je dat als bedrijf voor elkaar? Daar gaat Purpose Day over.

De winst van netto positief bedrijfsvoeren

Purpose als kern van je bedrijf is niet langer een idee van dromers, het is noodzaak geworden voor je bestaansrecht. Bedrijven die een slechte reputatie hebben wat betreft hun maatschappelijke impact, worden steeds meer overgeslagen door consumenten. Larry Fink, de CEO van Blackrock, ‘s werelds grootste vermogensbeheerder, schreef de ceo’s van de talloze bedrijven waarin hij belegt begin dit jaar een brief: het gaat wat hem betreft alleen nog maar om wat hun bedrijf betekent voor de maatschappij. Alleen als ze de belangen van alle stakeholders goed dienen, zijn ze opgewassen tegen de enorme disruptieve ontwikkelingen waarvoor ze staan. Purpose Day onderschrijft dit en wil met haar evenement de transitie naar volledig positieve maatschappelijke impact versnellen.

Over Purpose Day

Purpose Day is een jaarlijks event waarbij CEO’s, MT-leden en MVO managers, naast inspiratie en aanmoediging, concrete middelen en connecties krijgen om in het komende jaar een verschil te kunnen maken met hun maatschappelijke impact. Purpose Day is een initiatief van Ralph Zebregs (founder van organisatieadviesbureau De Droomfabriek en co-founder van ForChiefs) en sinds dit jaar ook van Folkert van der Molen, de founder van het Nationaal Sustainability Congres.

Zevende editie Purpose Day: The Road To Net Positive

Purpose Day staat dit jaar in het teken van netto positief te worden. Netto positief staat voor het nastreven van een positieve impact: het creëren van organisaties die meer geven dan onttrekken aan de maatschappij. Duurzaamheid is hierbij belangrijk, maar het reikt verder. Organisaties zullen moeten gaan nadenken over circulariteit, duurzame businessmodellen, maar ook over ’true pricing’, een inclusieve werkcultuur en de impact op alle stakeholders .

Een greep uit het programma:

  • Paul Polman, de vroegere CEO van Unilever en grondlegger van het gedachtegoed, legt ons uit wat Netto Positief betekent en deelt over zijn ervaringen bij Unilever. Hij geeft ons mee wat ervoor nodig is om als bedrijf de reis naar een netto positieve toekomst te maken.
  • Hajar Yakoubi is voormalig VN afgevaardigde en vertelt over hoe zij als generatie Z kijkt naar de uitdagingen van haar generatie en de oplossingen die ze voort zich ziet. Ze gaat vervolgens in dialoog met Paul Polman rond de vraag: hoe kunnen we de transitie naar een nieuwe economie versnellen?
  • Ook staat de winnaar van de Purpose Day Award op het podium. De CEO van deze koploper op vlak van duurzame bedrijfsvoering geeft een kijkje in wat er komt kijken om een bedrijf te gebruiken als een ‘force for good’. Met aanbevelingen en tips.
  • Liesbeth Mol is board member van Deloitte Nederland. Zij beschrijft de ‘bumpy road to net positive‘ van Deloitte. Een oprecht verhaal over het potentieel om goed te doen en de krachten binnen een corporate die het tot een grote uitdaging maken. Met de lessen voor iedereen die deze weg ook wil afleggen.
  • Bart Nollen, co-founder van Dayrize, spreekt over het meten van positieve impact. Net positive is een mooi streven, maar hoe stel je het vast? Hoe weet je als consument welke impact je hebt op de planeet? En hoe verandert de markt als consumenten het wel weten? Bart vertelt waar je als bedrijf moet beginnen.
  • Ruud Veltenaar, filosoof en schrijver vat de dag op een inspirerende wijze samen en legt het accent op het belang van activatie: het startpunt van alle verandering. Hoe werkt activatie: hoe activeer je jezelf en anderen?
  • In verschillende series breakout sessies kiezen deelnemers het thema dat relevant is voor hun organisatie, werk en purposeen gaan aan in een kleine groep aan de slag om de inspiratie uit de eerste keynotes om te zetten naar inzichten voor je eigen onderneming. Experts delen modellen, best practices en strategieën, die handvatten bieden om zélf stappen te zetten.
  • Yvette Watson, een purpose gedreven leider van het eerste uur, leidt Purpose Day XL. Met een enorme bezieling en vuur voor het onderwerp neemt ze deelnemers mee door het programma. Yvette Watson is bekend van o.a. duurzaamheidsconcepten voor de facilitaire afdeling van bedrijven. Yvette is genomineerd als Zakenvrouw van het Jaar 2022.

Partners van Purpose Day

Veel bedrijven doen met ons mee in onze missie om de transitie van een prupose gedreven economie te versnellen. We zijn blij dat we de volgende bedrijven tot onze partners mogen rekenen:

Deloitte, Impact Centre Erasmus (ICE), Climate Impact Partners, Climate Neutral Group, ClimatePartner, 2Bhonest, Nexio Projects, Grant Thornton, SDG Nederland, B Corp Benelux, Global Compact Network Netherlands en Intire.

Purpose Day: sinds 2015

Het concept voor Purpose Day werd geboren nadat hij in 20215 een talk van Frederic Laloux over Reinventing Organizations bijwoonde. “Ik wist dat de uitdagingen van maatschappij de drijvende kracht moest worden voor bedrijven, maar ik had geen idee hoe. Ik ben het gaan vragen aan bedrijven die zich in de eerste plaats richten op relevant zijn voor de maatschappij en daarna pas op winst maken. Datmoesten anderen ook weten, vond ik. Zo begon ik Purpose Day.”

www.purposeday.nl

Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie:

Voor meer informatie over deze campagne of een gesprek met een van de organisatoren neem contact op met Sylvie van den Meerendonk via [email protected] / 06-41370035.